søndag 7. mai 2017

Dette skjer ikke av Ida Lòrien Ringdal - Dikt

Dette skjer ikke er Ida Ringdal sin debut som forfatter. Hun har ennå ikke fylt 30, men viser med diktsamlingen sin at hun har en skarp iakttagelse av livet.

Diktsamlinger er ikke min sterkeste litterære side, bare så det er sagt. Jeg har lest en del, og fått mye ut av noen, litt ut av andre og absolutt ingenting ut av en god del.

Dette skjer ikke er en diktsamling jeg hadde stor glede av å lese. Vi møter en anonym jeg-person som ikke har det så godt med seg selv. I små treffsikre betraktninger tar hun leseren med inn i sitt eget sjelsliv, som åpningsdiktet i boken:

det er så mye galt med meg
hvis jeg var en hund ville jeg blitt avlivet for lengst
det er en helt syk ting å si
nettopp


Diktene er korte og bare delvis utstyrt med en tittel. Først på side 30 dukker den første tittelen opp, og siden jeg er kronologisk anlagt, forsøkte jeg i andre gjennomlesning å finne system og sammenheng. Mitt råd til den uerfarne diktleser, dropp det! diktene er nydelige, det er bare til å ta det inn med sjelen fremfor hodet.

Hovedpersonen er i ubalanse, og har noen arr på sjelen som leges. Hun er forelsket, og sliter med kvaler og tanker som alle unge mennesker har i denne fasen, men det er mye å kjenne seg igjen i for oss voksne også.

jeg er full
jeg smiler og danser
du trenger ikke å snakke med meg
jeg vil bare at du skal tro 
at jeg har det gøy
du er uperfekt
på en litt sånn perfekt måte
jeg må spy

Er du ukjent med å lese dikt, men har lyst å forsøke, så er dette diktsamlingen for deg. Jeg anbefaler den gjerne videre, og vil ha den i tankene til Bokbloggerprisen 2017, for dette var bra greier!

Forlag: Tiden
Utgitt: 2017
Sider: 78
Kilde: Leseeks

Vil du lese noen flere av diktene kan du ta en titt på omtalen til Beathes bokhjerte, hun skriver også varmt om samlingen til Ida Lòrien Ringdal. Titter du innom Artemisias samleinnlegg, kan du se hva hun synes om boken, og lese et par andre utvalgte dikt.

5 kommentarer:

  1. Morsomt at du også likte denne. Jeg synes også det var en bra debut som jeg likte å lese. Har blogget om den også, se mitt siste samleinnlegg.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fort i svingene om dagen, jeg visste at jeg hadde lest noe du skrev om boken, men fikk ikke opp noe da jeg googlet. Herlig debut, håper hun durer i vei med mer :)

      Slett
    2. Hehe, skjønner det Tine. Dy har faktisk skrevet en lengre fin kommentar der også.:)
      Samleinnlegg kommer nok sjelden opp på de første siden på google, virker det som..
      Hun kommer sikkert med mer.:)
      (takk for linken)

      Slett
  2. Ja,denne var fin denne diktsamlingen her. Vil også anbefale "Unngå øyenkontakt" og "Jeg kom plutselig til å slutte å tenke på deg" som begge er debutanter og skriver forståelige og ikke minst sterke dikt.Tusen takk for link :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for supre lesetips, skal notere det bak øret (hvis det er plass...) Ja til forståelige dikt!

      Slett