lørdag 5. august 2017

Det siste barnet av John Hart - mens jeg venter på The Hush

I mars i år fant det sted et møte mellom den populære amerikanske forfatteren John Hart og vår lokale krimdronning Monika Yndestad. Heldigvis var seansen åpen for publikum, og jeg var en av dem som lot meg sjarmere av den talentfulle forfatteren. Han røpet for oss at hans aller ferskeste bok The Hush, er ferdig. Dette er en historie som bygger på Det siste barnet, så for å forkorte ventetiden snopte jeg med meg pocketversjonen av denne boken.

Forlaget om handlingen:
Tretten år gamle Johnny Merrimon hadde et perfekt liv: et godt hjem og kjærlige foreldre, og tvillingsøsteren Alyssa som han var sterkt knyttet til. Han visste ingenting om tap og svik – før den dagen Alyssa forsvant inn i en fremmed bil. 
Nå, et år senere, er Johnny ensom og alene, forlatt av alle han var blitt opplært til å stole på: Faren dro sin vei like etter at datteren ble borte, og moren har forskanset seg i en tåkeverden av alkohol, dop og mishandling. 

Ingen andre enn Johnny tror at Alyssa fremdeles er i live, og han bestemmer seg for å finne henne og redde familien. Så forsvinner enda en liten jente, og Johnny må oppsøke miljøer og mennesker som ingen barn burde bli kjent med.


Johnny er en utrolig reflektert og godhjertet trettenåring, og selv om han er sint på moren for å ha jaget vekk faren, og satt dem i den håpløse situasjonen de er i, gjør han alt han kan for henne. Han skjuler for politi og barnevern hvordan det står til, tar i mot julingen fra han som har "gitt" dem tak over hodet, og han tar seg av sin syke mor som best han kan.

Sorgen og urettferdigheten river i meg når jeg leser, det er så levende skildret at selv om ordene er få og ufarlige, sitrer teksten av følelser. Det er mørk lesning dette her, det er ingen lystige sekvenser og de mange intrigene er hentet fra et miljø som er fritt for glamour.

Johnny har ikke gitt opp å finne søsteren, og for å spore henne opp, går han systematisk til verks med kart over området, avkryssing av hus og intervjuer av beboerne. Dessverre synes ikke de som får besøk av Johnny og hans spørsmål, dette er noe kjekt så de ringer politiet, og førstebetjent Clyde Hunt ringer ham inn.

En dag lander det bokstavelig talt en mann foran føttene hans. Han har blitt påkjørt, noe som ikke var et uhell, og det siste han sier før han dør er at han fant henne, jenta som ble tatt. Johnny får da ny giv i sin søken etter søsteren.

I vekselvise kapitler følger vi Clyde Hunt og Johnny Merrimon gjennom hele boken. Johnny ser på Hunt som sine fiende, men Hunt har en "soft spot" for Johnny og hans fortapte mor Katherine. Begge fortellerstemmene er spennende å følge med på, det skjer mye i begges liv, og historiene ligger så nær opptil hverandre at det for leseren føles som en historie.

I romanen gir John Hart oss flere refleksjoner å tygge på, spesielt dette med vennskap og ikke minst tilgivelse. Betraktningene han gjør seg er tankevekkende, og elegant flettet inn i en gjennomført actionpreget setting. Det er ikke et kjedelig minutt i denne historien, som har mange overraskelser og uventede vendinger før siste punktum settes.

Det var interessant å høre John Hart fortelle om hvordan han tenkte da han ville skrive en spennende roman for voksne med et barn som hovedperson. Det er ikke ofte jeg leser bøker på nytt, men etter å ha hørt om tilblivelsen av romanen og om karakteroppbyggingen, var det spennende å lese den en gang til. The Hush er en oppfølger som skal ha sin handling 10 år etter Det siste barnet, hvor vi møter igjen Johnny som 23 åring. Blir ikke dette årets høydepunkt i 2018, vet ikke jeg ☺

Forlag: Font
Utgitt: 2009/på norsk 2010
Sider: 394
Kilde: Kjøpt selv

9 kommentarer:

  1. For en fin omtale! :-) Denne boken må jeg lese! Har ikke lest noe av ham før men fikk tilsendt "Syndens forlatelse" og den tror jeg ikke henger sammen med denne. Fikk ikke gått på det møte, skulle gjerne vært der. Ha en fin kveld, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke noen av romanene hans henger sammen, bortsett fra den som kommer neste år da. Dette er den beste, selv om Ved elven også er veldig bra. Synd du gikk glipp av møtet med John Hart, han fortalte levende om bøkene, seg selv og forfatterskapet sitt. Men, det kommer nok flere forfattermøter i Bergen, så vi får hive oss rundt da :)

      Slett
  2. Skjønte at du også ville like denne boka. Har lest Ved elven av samme forfatter. Tror det var dere som møtte han på Norgesbesøket som anbefalte han for meg.Bra bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ved elven er også veldig bra, tror jeg likte den best helt til jeg leste Det siste barnet på nytt, denne gangen tok boken meg med storm :)

      Slett
  3. Kjempegod bok. Hart har blitt en av mine storfavoritter.:) Har enda to i hylla å glede meg til, en av dem skal få bli med på ferie til Kreta. Til Lofoten tar jeg med Kazinsky. bl.a.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg med Kazinsky, kjekt å ha et par eksemplarer av ham å glede seg til når du kommer hjem. Håper du får fint vær i Lofoten, og får masse tid med familien :)

      Slett
  4. Jeg er blant de lesende igjen. Både av bøker og blogger, hurra! :) Jeg har ikke lest John Hart, enn så lenge. Men kjenner at jeg blir nysgjerrig. Nå skal jeg imidlertid lese Man Booker bøker først, så står en heller videre våt sensommer og høst for tur. Ser ikke bort fra at det blir MYE lesing, nå som vi omsider har "landet" i nyehuset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige dere som har landet, det er en god følelse. God å ha deg blant de lesende igjen, og gled deg til å bli kjent med John Hart, han er en av de beste :)

      Slett
    2. Ser flere som liker ham godt, så jeg er temmelig nysgjerrig. Men først - holde planen ;)

      Slett